Presentation av Presidenten

fredag 1 juli 2022

Eleonor Kristoffersson

Under mitt Rotaryår vill jag förverkliga och göra min tolkning av världspresidenten Jennifer Jones tema – Imagine Rotary. Jones uppmanar Rotarymedlemmar att drömma stor och använda Rotarys nätverk för att förverkliga drömmarna och åstadkomma förändring. Hon säger att när en organisation som Rotary har stora drömmar som att utrota polio eller skapa fred, då är det vårt ansvar att se till att det händer.

Jag vill också spinna vidare på föregående presidents tema ”ett Rotary för alla”. Rotary är till för medlemmar, gäster, deltagare på våra aktiviteter och de behövande som vi lämnar bidrag till, direkt eller indirekt. Rotary är lika mycket en angelägenhet lokalt som internationellt. Ett Rotary för alla är inkluderande och kommunikativt. Detta kommer till uttryck i att alla kan delta på mötena, genom att de är i hybridform, oavsett om man kan ta sig till möteslokalen eller inte. Det innefattar information och PR, att växa genom att rekrytera nya medlemmar, att bejaka mångfald och att göra Rotary mer känt. Ett Rotary för alla har också bidragit till att alla medlemmar har inordnats i kommittéer för att öka medlemmarnas delaktighet i klubben.

Under mitt år vill jag tillsammans med medlemmarna:

-        Använda Rotarys kraft för att åstadkomma förändring för dem som har det svårt i orostider av krig och pandemi

-        Att Rotary är ett attraktivt yrkesnätverk och socialt nätverk där vi har kul tillsammans, inte bara på luncher utan även vid andra aktiviteter. Tänk om vi skulle kunna ordna en weekendresa tillsammans, till exempel.

-        Skapa innovation och förnyelse genom att bidra till starten av en Rotaractklubb för framtidens ledare från 18 år och uppåt

Vi har också, ensamma eller tillsammans med andra klubbar, fantastiska projekt redan nu, som Rotary kollo för barnen i de utsatta områdena, integrationsprojektet för nyanlända som läser Korta vägen, opera på slottet och skolprojektet i Colombia vilka alla bidrar till att göra skillnad. Till detta hoppas jag att kunna lägga en familjedag för ukrainska familjer mot slutet av sommaren, att göra Rotary mer synligt på stan i Örebro och att kunna bidra till de utmaningar som uppstår under året.

Ett stort tack att jag har fått förtroendet att vara president i Örebro Rotaryklubb.